Opruwen

Het opruwen van een ondergrond, zoals een wegdek, is nodig om de stroefheid te verbeteren. Opruwen kan op meerdere manieren en met soorten verschillende bewerkingen gebeuren. Op welke manier wij te werk gaan is afhankelijk van wat uw wensen zijn, het te bewerken oppervlak, het materiaal van de ondergrond en de omvang van de ondergrond. Wij adviseren u dan ook graag op maat over wat voor uw wegdek de beste oplossing is.


Schuren ZOAB unimog.jpg

Diamantbewerking

In sommige situaties is opruwen door middel van diamantbewerking de beste oplossing. Met deze methode, ook wel schuren of planeren genoemd, bewerken we de micro-textuur van vooral open deklagen (zoals ZOAB). Hierbij kan het 0m zowel grote oppervlakken als om precisiewerk gaan. Het is ook een uitermate geschikte methode om de bitumenhuid te verwijderen. Met onze ‘Unimog’ (zie afbeelding) hebben we de capaciteit om maar liefst 6.000 m2 per uur te schuren.

Toepassing

Vooral op open deklagen zoals ZOAB of OPA zetten we deze techniek in. Dit kan zowel met de Unimog als met een enkelkopsmachine, afhankelijk van het te behandelen oppervlak.

De Unimog

Retexen

Een andere methode die we bij van Gompel toepassen is het zogenaamde retexen. We verbeteren hiermee de micro- en macrostructuur van de ondergrond zodat de stroefheid enorm verbetert, zonder schade toe te brengen aan het asfalt. De capaciteit van onze Unimog met deze methode is wel 3.000 m2 per uur.

Toepassing

Deze techniek zetten we vooral in op dichte deklagen zoals combinatiedeklagen, SMA, DAB en zelfs beton. Ook Retexen kan zowel met de Unimog als met een enkelkopsmachine, afhankelijk van het te behandelen oppervlak.


Het resultaat

Het verschil in stroefheid en daarmee het verschil in structuur en veiligheid spreekt uit de afbeeldingen hieronder.

Onbewerkt DAB-asfalt

  • Lage stroefheid

  • Weinig structuur

  • Onveilig

Bewerkt DAB-asfalt door middel van Retexen

  • Verhoogde stroefheid

  • Veel structuur

  • Voor lange termijn veilig